Jak vypadá čas, když ho přestaneme měřit a začneme ho vnímat? Studenti Ateliéru grafického designu VOŠ Scholastika se pustili do hledání odpovědi a vytvořili sérii hodin, které přetvářejí běžné pojetí času v osobní, hravou a často i poetickou zkušenost.
Inspirovali se filosofií, hudbou i kulturní tradicí a pomocí různých barev papíru Colorplan zhotovili funkční objekty, které spojují přesnost designu s osobním prožitkem. Každé z děl se na čas dívá jinou optikou – zobrazuje ho jako vrstvy, zvukovou stopu, vizuální kompozici nebo subjektivní zážitek.
Některé práce zpochybňují samotnou podstatu měření času, jiné umožňují jeho tvůrčí interpretaci nebo přemýšlení o tom, jak ho prožíváme v různých částech světa. Hodiny se tak stávají nejen nástrojem, ale i metaforou – připomínají, že čas nemusí být pevný, ale může se měnit podle nás.
Chtěli byste být pánem svého času? Komu by se to nelíbilo. Andrea ví, jak na to. Použila papíry Colorplan Factory Yellow, Sorbet Yellow, Chartreuse a Azure Blue a vytvořila hodiny, které umožňují doslova „tvarovat čas“.
„Jde o interaktivní nástěnné hodiny, které zpochybňují běžné vnímání času. Umožňují pracovat s časem vědomě – uživatel otočením čtvercových plátů vytváří vlastní kompozici ciferníku, čímž mění i svůj pohled na čas. Tuto proměnu vnímání vizuálně odráží vznikající moiré.“
Kristýna se zaměřila na subjektivní prožívání času a jeho proměnlivost. Její hodiny neukazují přesný čas, ale vizualizují, jak ho vnímáme – fragmentárně, emocionálně a s různou intenzitou. Najdete na nich hned několik odstínů papíru Colorplan: Bright Red, Mandarin, Factory Yellow, Chartreuse 270 g, Mist a Grey 350 g.
„Relativní časoměr jsou hodiny, které neměří čas v jeho lineární, přesné podobě. Vizualizují čas, jak ho vnímáme – subjektivně, přerušovaně, zkresleně. Otočné prvky mění významy a posouvají vnímání času stejně jako naše paměť a emoce. Čas, kdy jsme byli bdělí, zůstává zaznamenán jako barevné výřezy. To, co jsme zapomněli, mizí do černých teček. Relative Timepiece nám připomíná, že čas není pevný ani univerzální. Je relativní tomu, kdo ho právě prožívá.“
Pavel zpracoval téma globálního času prostřednictvím měst a časových zón. Jeho hodiny znázorňují, jak se čas liší ve světě, a připomínají, že poledne nikdy nenastává všude stejně. Zhotovil je ze dvou odstínů šedé – Colorplan Cool Grey a Smoke.
„Tento hodinový systém zobrazuje různé časové zóny po celém světě. Každé hodiny reprezentují jedno konkrétní město, které je zároveň názvem časové zóny. Všechny hodiny ukazují stejný čas – 12:00 (poledne nebo půlnoc) – jaký právě odpovídá dané zóně. Jinými slovy: když ručička směřuje na Prague, znamená to, že v uvedeném městě je právě 12:00. Cílem tohoto vizuálního zobrazení je ilustrovat, jak se čas liší v jednotlivých částech světa, a to jednoduchou, srozumitelnou formou pomocí tradičních ručičkových hodin.“
Marika našla inspiraci v Zemi vycházejícího slunce. Její hodiny z papíru Colorplan Stone zobrazují klid a přirozený rytmus času a symbolizují návrat k pomalejšímu tempu života.
„Navrhla jsem hodiny inspirované tradičními japonskými Wadokei, které ukazují plynutí času změnou pozadí podle ročních období. Slouží jako vizuální okno do Japonska a připomínají pomalejší přirozené vnímání času. Jsou určeny pro domácnosti s retro interiérem a pomáhají zpomalit v uspěchaném světě.“
Olena vytvořila hodiny inspirované Sumerem – nejstarší známou civilizací, která vznikla v jižní Mezopotámii v období chalkolitu a rané doby bronzové. Sumerové žili podél řek Eufrat a Tigris. Použila papíry Colorplan Mist, Pale Grey, Bitter Chocolate a Scarlet 350 g.
„SHU-SHID (sumersky ruka, která počítá) je symbolikou osobního času. Koncept hodin čerpá ze sumerského způsobu počítání pomocí článků prstů a proměňuje ho v hmatatelný, osobní vztah k času. Čísla 3, 6, 9 a 12 jsou vizuálně zakódována skrze lidskou anatomii – jako připomínka, že čas je nejen měřením, ale i zkušeností zakořeněnou v těle, paměti a kultuře.“
Adéla propojila hudbu a čas do jednoho objektu. Její hodiny z papíru Colorplan Factory Yellow tak potěší všechny milovníky hudby, protože se stávají osobním záznamem hudebního zážitku.
„Idea mých hodin je založená na možnosti vytvořit si vlastní hodiny z písničky na Spotify, kde by si každý mohl upravit vizuál ciferníku vycházející ze zvukových vln.“
Zita se zaměřila na vizuální metaforu každodenního propadu do hlubin času. Její hodiny z papíru Colorplan Factory Yellow vyjadřují postupné vrstvení okamžiků, které se ztrácejí i znovu objevují v proudu dne.
Všechna díla si můžete prohlédnout ve fotogalerii.