Černá hodinka: jak vznikala autorská kniha Adély Haškové

Adéla studuje na Fakultě umění Ostravské univerzity, konkrétně v ateliéru knižního designu. Přečtěte si rozhovor, ve kterém vám představí své zajímavé semestrální práce.

V rámci akce Colorplan podporuje studenty jsme vám už přinesli fotoreportáž z letošního ročníku Umprumshopu, pro který studenti vytvořili snovou instalaci z několika pastelových barev. Dnes pro vás máme další krásný ohlas, grafickou úpravu dvou knih.

Povídka Rodinná sešlost od Jana Štiftera


Začneme povídkou Rodinná sešlost, na úvod knihařská otázka, jakou má knížka vazbu a formát?

Vazba je V2, povídka má 30 stran, formát A6. Hřbet je prošívaný.

O čem je povídka?

Povídka pojednává o nenarozeném dítěti, proto také ta ilustrace ultrazvuku.

Jak vznikl nápad graficky upravit právě tuto povídku? Podle čeho jste si ji vybrala?

Už dlouho jsem chtěla nějakým způsobem pracovat s fotkou ultrazvuku, protože mě ultrazvuky vždycky udivovaly a zároveň mi přišlo zajímavé, že spousta lidí v ultrazvuku často "nic nevidí" a připadá jim to jen jak náhodné černobílé fleky. Jelikož jsem nedávno četla knihu Světlo z Pauliny a právě v této knize byla povídka psaná z pohledu nenarozeného dítěte, hrálo mi to do karet a mohla jsem tak spojit svůj nápad s ultrazvukem s knižním provedením.

Plánujete povídku vydat ve větším množství a nabídnout ji k prodeji?

U této povídky zatím neplánuji tisk ve větším množství. Jen kdyby se našli nějací zájemci, udělala bych pár ručně dělaných výtisků a prodala je.

Přiblížila byste nám své myšlenky a nápady pro grafickou úpravu?

Grafická úprava textu pro mě byla hlavně zkouškou a v oboru, který studuji, bych měla tyto věci dobře znát. Snažila jsem se v ní dodržet mnoho standardních postupů a pracovat s textem tak, aby byl příjemný pro oči a zaujal pohledem. Co se týče grafiky - ilustrací - zde jsem chtěla s pomocí již přirozeně průhledného ultrazvuku docílit ilustrací dítěte v pohybu. Dítě se opakuje na několika stránkách za sebou a při otáčení stránek tedy vzniká lehký pohyb, který tvoří otáčení dítěte v děloze.

Jste také autorkou ilustrací?

Ano, ilustrace jsou moje, ale pracovala jsem zároveň s fotkami a obrázky dětí, aby byly ilustrace anatomicky správné a realistické.

Jakou barvu Colorplanu jste použila a podle čeho jste ji vybírala?

Na tuto povídku jsem použila papír Ice White 120 g, a to na celý blok povídky. Barvu papíru jsem vybírala podle charakteru textu a ilustrací - věděla jsem, že vše bude jen černobílé a povídka je něžná, jemná. Vybírala jsem proto spíš studené barvy. Obal je poté z plastové folie.

Autorská kniha Černá hodinka


Pojďme k vaší druhé práci, představila byste nám ji?

Je to autorská kniha Černá hodinka, která slouží jako návod pro stínohru - divadlo stínů vytvořené pomocí rukou. Jde o dětskou interaktivní knížku a to především z důvodu, že v desce knihy jsou vloženy brýle, s jejichž použitím lze vidět jednotlivé ilustrace. Ilustrace jsou poté doplněny vlastními básničkami.

Jaký jste zvolila formát?

Velikost knihy je 140 mm x 155 mm, typ vazby je lepený frost.

Jak vás napadlo připravit právě knihu Černá hodinka?

Tuto knihu jsem připravovala na zadání Film v knize, které jsme dostali jako semestrální úkol. Inspirovala jsem se 3D brýlemi, které se používaly ještě před pár lety v kinech a zároveň jsem tento nápad spojila se stínohrou, kterou jsem já sama jako malá ráda hrávala.

Jste autorkou ilustrací i básní?

Jsem autorkou ilustrací. Autorem básní je můj přítel Matouš Polách.

Jaký papír Colorplan jste použila?

Na předsádky knihy jsem použila papír Vermilion 350 g a na celý blok poté papír Pristine White 175 g.

Proč právě tyto barvy?

Papír Vermilion mě zaujal hned ve vašem vzorníku. Měl přesně tu barvu, kterou jsem používala u ilustrací a věděla jsem, že mít předsádky z červeného papíru (a ne jen potištěné) bude působit moc hezky. Papír Pristine White jsem vybrala kvůli lehce teplejšímu odstínu, který mi připadal vhodný pro dětskou knížku s tímto typem ilustrací.

Tuto knihu byste chtěla vydat?

U této knihy se zrovna pokouším o vydání. Jsem momentálně v procesu, kdy obepisuji tiskárny a zjišťuji kalkulaci. Projekt budu poté nejspíše zveřejňovat na hithitu, což je portál pro podporu umělců a projektů, kde se budu snažit získat potřebné finance pro tisk a náklady spojené s výrobou knihy (brýle atd.). Ráda bych nechala vytisknout cca 300 výtisků a poskytla je k prodeji.

Přejeme, ať se vydání podaří a knížka najde své čtenáře. A otázka na závěr, jak se vám pracovalo s Colorplanem?

S Colorplanem se mi pracovalo opravdu příjemně. Moc mě zaujal už váš vzorník, který byl krásně zpracovaný a obsahoval velké množství krásných papírů. Se samotným papírem se pak zacházelo skvěle, na pohmat je velice kvalitní a všechen tisk na něm vypadal více než dobře.:)

Vyzdvihla bych určitě možnost si od vás papíry objednat a využít je jako student pro své práce. Mile mě to překvapilo. Určitě bych ještě podotkla to, že jsem se ještě nesetkala s tak velkým výběrem kvalitních papírů.

Colorplan se stal papírem, který budu ráda v budoucnosti využívat. Nabídka barev, gramáží, druhů papíru je obrovská a všechny, které jsem zatím zkusila, byly nanejvýš kvalitní a skvělé pro práci. Určitě doporučím i svému okolí! Adéla Hašková


Adéle děkujeme za rozhovor a těšíme se na její další práci, kterou opět rádi podpoříme, protože to dává smysl, když vzniká něco hezkého. Ve fotogalerii si můžete obě knihy prohlédnout.



Nechcete přijít o další články?
Zde vyplňte svůj e-mail
Také můžete sledovat naší stránku na Facebooku
Logo
296 365 500